Evoluutio on modernin biologian kulmakivi. Se on fakta, joka on osoitettu todeksi sekä kokeilla että havainnoilla niin luonnossa kuin laboratorioissa. Evoluutiota on tutkittu 150 vuoden ajan, eikä sen kyseenalaistamiselle ole löytynyt perusteita. Kiistely ja näkemyserot kohdistuvat sen sijaan evoluutioteoriaan, jolla selitetään evoluution toimintaa. Tosin senkin osalta suuret linjat (kuten luonnonvalinta) on yleisesti hyväksytty päteväksi, mutta yksityiskohdissa riittää silti selvittämistä.
Joillekin uskonnollisille piireille evoluutio ja evoluutioteoria ovat
olleet Charles Darwinin "Lajien synnystä"
lähtien punaisena vaatteena. Varsinkin Yhdysvalloissa erilaiset
enemmän tai vähemmän fundamentalistiset protestanttikristityt ovat
vaihtelevalla menestyksellä kamppailleet erityisesti
evoluutioteorian kouluopetusta vastaan.
Ensimmäinen evoluutioteorian vastainen kampanja alkoi 1900-luvun
alkupuolella huipentuen kuuluisaan Scopesin "apinaoikeudenkäyntiin".
Tuolloiset evoluutio-opetuksen vastustajat eivät olleet aivan
nykyisenkaltaisia fanaatikkoja, vaan heillä oli sentään järkevä
- tosin virheellisesti johdettu - perustelu: viime vuosisadan
vaihteen molemmin puolin länsimaiden taloudellista ja poliittista
eriarvoisuutta sekä siirtomaiden valtausta puolustettiin
näennäistieteellisillä argumenteilla vedoten "vahvimman
selviämiseen" ja luonnonvalinnan ulottamiseen myös
yhteiskuntaan ja talouselämään. Tämä sosiaalidarwinismin nimellä
tunnettu eriarvoisuuden oikeutus pohjautui pelkästään väärin
ymmärrettyyn evoluutioteoriaan sekä virheelliseen logiikkaan, jolla
kuviteltiin luonnossa näkyvän kilpailun olevan oikein ja
hyväksyttävää myös ihmisyhteisöissä. (Filosofi David Hume
kumosi tämän väitteen jo 1700-luvulla; "no ought from is"
eli siitä miten asiat ovat, ei voi päätellä, että niiden pitäisi
olla niin.)
Scopesin oikeudenkäynti koitui evoluutioteorian tappioksi.
Kreationismi pysyi uskonnollisuutensa vuoksi koulujen ulkopuolella,
mutta evoluutioteoriaakaan ei opetettu ennen kuin 1950- ja 60-lukujen
vaihteessa, jolloin Neuvostoliiton etumatka avaruusteknologiassa
säikäytti amerikkalaiset huomaamaan tiedekasvatuksen
tarpeellisuuden. Evoluutioteorian tulo kouluihin herätti
fundamentalistit, ja tilanteen muuttamiseksi alkoi toinen
evoluutioteorian vastustuksen aalto 1970-luvun lopulla
oikeistokristittyjen saadessa sananvaltaa republikaanisen puolueen
menestyksen siivellä. Tavoitteeksi tuli evoluution ja
evoluutioteorian kouluopetuksen kieltäminen ja korvaaminen
kreationismin opetuksella. Koska Yhdysvalloissa kirkko ja valtio on
erotettu toisistaan eikä kouluissa saa opettaa uskontoa,
kreationistit keksivät savuverhokseen "tieteellisen
kreationismin".
"Tieteellisen kreationismin" kannattajat väittävät
olevansa riippumattomia Raamatun luomiskertomuksesta ja
kristillisestä Jumalasta: tutkimuksen lähtökohtana väitetään
olevan vain elämän ja maailmankaikkeuden taustalla oleva "älykäs
suunnittelija", jonka olemukseen ei oteta kantaa. Mutta kovin
paljon ei tarvitse "tieteellistä kreationistia" raaputtaa,
kun alta paistaa selvästi kristillinen fundamentalisti, jolle
Raamatun sana on ehdoton auktoriteetti ja siitä poikkeavat
näkemykset ovat joko sielunvihollisen valheita,
"ateistitiedemiesten" salajuonia tai molempia. Osoituksena
tästä on esim. Creation Research Societyn jäseniltään vaatima
uskontunnustus.
Kreationistien yritys saada "tieteellinen kreationismi"
yhdysvaltalaiskouluihin evoluutioteorian tilalle ei ole onnistunut.
Siksi kreationistit ovat alkaneet yhä enemmän vaatia
"tasapuolisuutta": reilun pelin hengessä kouluissa pitäisi
muka opettaa useampaa kuin yhtä näkemystä. Oletettavasti
kreationistit ovat huomanneet itsekin, ettei heidän väitteilleen
löydy mitään todisteita ja siksi he yhä enemmän keskittyvät
vain hyökkäämään evoluutioteoriaa vastaan. Tarkoituksena on
yrittää osoittaa evoluutioteoriakin "vain uskonnoksi",
jolloin sekin pitäisi jättää pois opetussuunnitelmista - ja
taka-ajatuksena on tietysti, että kreationismi pitäisi silloin
ottaa tilalle.
Mutta kreationismi ei ole tiedettä. Se on ahtaan ja dogmaattisen
uskonnollisen maailmankatsomuksen tuote, jonka leviämistä on syytä
vastustaa kaikin voimin. Ei kuitenkaan siksi, että kreationistit
ovat väärässä tai että kyse on uskonnosta. Kreationismia on
vastustettava siksi, että sen kannattajat valehtelevat ja
vääristelevät tosiasioita yrittäessään uskotella
perusteettomien väitteidensä ja huuhaa-uskomustensa olevan
tiedettä. Tällainen toiminta on vahingollisimmillaan sotkiessaan
näkemyksiä tieteestä sen "suuren yleisön" keskuudessa,
jolle tieteen metodit ja tarkoitus on jäänyt epäselväksi.
Suomessa tilanne on onneksi toinen. Evankelis-luterilainen kirkko on
varsin maltillinen tieteen ja uskonnon suhteissa. Edellisen
arkkipiispa John Wikströmin sanoin Raamattu ei ole
luonnontieteen oppikirja, joten evoluutioteorian ei katsota olevan
ristiriidassa Raamatun kanssa. Muutamat suomalaiset kreationistit
onnistuvatkin tekemään itsestään vielä hölmömpiä kuin ovat
apinoimalla suoraan amerikkalaiskreationistien pamfletteja. Niinpä
he vaativat tasapuolisuuden vuoksi kouluihin "evoluutiouskonnon"
rinnalle myös uskonnon opetusta, vaikka Suomessa - toisin kuin
Yhdysvalloissa - jo opetetaan kouluissa tunnustuksellista uskontoa.
Kreationismi Suomessa on keskittynyt lähinnä muutamien enemmän tai
vähemmän fundamentalististen uskovien harrastukseksi. Julkisuudessa
tunnetuimpia kreationisteja ovat lääkärit Pekka Reinikainen
("Unohdettu Genesis") ja Mikko Tuuliranta
("Evoluutio - tieteen harha-askel"), dosentti
Lennart Saari, biokemian professori Matti Leisola
(suomentanut mm. A.E. Wilder-Smithin kirjan "Luonnontieteet
eivät tunne evoluutiota" sekä Schererin ja Junkerin
kirjan "Evoluutio - kriittinen analyysi") sekä
taiteilija Kimmo Pälikkö (yhdessä Markku Särelän
kanssa kanssa kirjoitettu "Taustaa - tekijänoikeudesta
maailmaan").
Kreationismin kannattajia löytyy lähes jokaisen uskontokunnan
piiristä ev.lut. kirkko mukaan lukien, mutta selkeästi
kreationistisia on aika harva uskonnollinen yhteisö. Yleensä
kreationismin kannatus on sitä todennäköisempää, mitä
kirjaimellisemmin Raamattua tulkitaan (mm. Jehovan todistajat,
viidesläiset sekä Toronton naurulähetyksen pohjalta syntyneet
Cityseurakunnat). Myös helluntailaisista löytyy monia evoluution
vastustajia ja marginaaliryhmänä mukaan voi kenties laskea
Urantia-uskovaisetkin, joilla kreationismiin kuuluu elämän luominen
maapallolle.
Kreationistit eivät ole mitenkään yhtenäinen ryhmä. Heidät
voidaan jakaa ensinnäkin äärimmäisen fundamentalistisesti
Raamattua tulkitseviin nuoren Maan kreationisteihin (Young Earth, YE)
sekä vähemmän kirjaimellisiin vanhan Maan kreationisteihin (Old
Earth, OE). Edellinen ryhmä katsoo, että maailma on luotu
kirjaimellisesti kuudessa 24 tunnin vuorokaudessa 6000-10000 vuotta
sitten; jälkimmäisen ryhmän mielestä luomiskertomuksen päivät
voivat olla hyvinkin pitkiä ajanjaksoja.
Toiseksi OE-ryhmä jakautuu vielä kahtia: nuoren elämän (Young
Life, YL) ja vanhan elämän (Old Life, OL) kreationisteihin.
Edellisten mielestä elämä on luotu maapallolle vasta alle 10000
vuotta sitten, kun taas jälkimmäisten mukaan elämä on luotu pian
maapallon luomisen jälkeen.
Suomessa tunnetuimmat kreationistit eivät ole ilmaisseet kovin
selkeästi kantaansa YE/OE-kiistassa. Uskontokunnista Jehovan
todistajat ovat kyllä selvästi ryhmää OE/OL ja Cityseurakunta
näyttäisi kallistuvan YE:n kannalle.
Joka tapauksessa suomalaisten kreationistien argumentoinnissa
erottuvat selvästi jäljet sylttytehtaalle. Suurin osa väitteistä
on suhteellisen suoraa lainaa amerikkalaislähteistä; esim. Pekka
Reinikaisen tunnetuin kirja "Unohdettu Genesis" on
käytännöllisesti katsoen plagiaatti Henry M. Morrisin ja
Gary E. Parkerin kirjasta "What Is Creation Science?".
Jehovan todistajilla kaikki Suomessa julkaistava kirjallisuus on
peräisin Yhdysvalloista, suomeksi käännettynä.
Koska kreationismilla ei ole mitään tekemistä tieteen kanssa, sen
perusväitteistä on vaikea saada selkoa. Suurimmaksi osalta se on
pelkkää uskonnollista julistusta ja pienenä sivujuonteena on
yritys keräillä tieteellisiltä näyttäviä todisteita luomisen
puolesta. Oleellisinta osaa siinä esittää evoluutioteorian
vastustus. Kreationistien pääasiallinen tavoite on saada
evoluutioteoria näyttämään epäilyttävältä ja yrittää sen
varjolla nostaa oma näkemys kelvolliseksi. Yritys on tuomittu
epäonnistumaan, sillä vaikka evoluutioteoria osoittautuisikin
virheelliseksi, se ei mitenkään todistaisi kreationismia oikeaksi.
Jehovan todistajat on se kreationistiryhmä, johon Suomessa todennäköisimmin törmää. Kreationisteja löytyy myös useimmista herätysliikkeistä (helluntailaiset, Cityseurakunta), mutta koska ne ovat vähemmän aktiivisia käännytystyössään kuin Jehovan todistajat, enemmistö suomalaisista on tuskin niihin tutustunut.
Jehovan todistajien "Vartiotorni"- ja
"Herätkää!"-lehdissä on aina toisinaan
artikkeleita, joissa yritetään todistella luominen todeksi ja
evoluutio vääräksi. Aihetta käsittelee laajemmin kirja "Onko
Luojaa, joka välittää sinusta?" (Jehovan todistajien
kirjapaino, Vantaa 1998; alkukielinen teos "Is There a
Creator Who Cares about You?", Watch Tower Bible and Tract
Society of New York, Inc. 1998). Kirjan saa tilattua ilmaiseksi,
joten tartuin tilaisuuteen nähdäkseni millainen näkemys Jehovan
todistajilla on aiheesta ja poikkeaako se mitenkään muiden
kreationistien väitteistä.
Huomasin lehti-ilmoituksen 2.12.1999 Joensuussa järjestettävästä
Cityseurakunnan tilaisuudesta, jossa aiheena oli luominen ja
evoluutio, puhujana brittiläinen Dr. Michael Story.
Uteliaisuudesta lähdin tilaisuuteen -- tai seuroihin, kuten paikan
päällä ilmeni. Yhtä eroa lukuun ottamatta sekä kirjan että
esitelmän voi sanoa olevan samaa tavaraa hieman erilaisessa
paketissa, joten niputan seuraavassa surutta yhteen sekä Jehovan
todistajien että herra Storyn väitteet ja perustelut.
Suurin ero on suhtautumisessa alkuräjähdykseen ja maapallon ikään:
Jehovan todistajat pitävät luomiskertomuksen "päiviä"
pitkinä ajanjaksoina, joiden tarkkaa kestoa ei voi tietää; Michael
Story taas oli tiukasti Young Earth -kreationisti ja piti luomisen
päiviä ehdottomasti kuutena 24-tuntisena vuorokautena 6500 vuotta
sitten. Oman mainintansa ansaitsee Storyn kertoma "todiste"
maapallon nuoresta iästä, sillä tällaista en ole missään
muualla kuullut: Storyn mukaan Englannin kuningattarella on
täydellinen sukupuu esi-isistään Nooaan asti -- ja siitä
taaksepäin esi-isät löytyvät Raamatusta. Näin ollen Raamattu on
oikeassa, maailma on nuori eikä evoluutiota ole voinut tapahtua!
Jehovan todistajien mielestä alkuräjähdys on tapahtunut ja sen
aiheutti Jumala; Story kiisti alkuräjähdyksen, vaikkakin perustelu
jäi hieman hämäräksi. Ilmeisesti se on osa "ateistista
evoluutioteoriaa" ja siksi tuomittava. Tämä Young Earth/Old
Earth -kreationistien ero poislukien ovat yhteiset tekijät kuitenkin
suurempia.
Molemmista tapauksista näkee kreationistien olevan eräänlaisia
tieteen diletantteja. Heillä on yleensä paljonkin sirpaletietoa
monilta eri tieteenaloilta, mutta he ovat harvemmin perehtyneet
syvällisemmin varsinkaan niihin aloihin, joita he vastustavat, kuten
biologiaan, geologiaan ja genetiikkaan. Michael Story esiteltiin
tohtorina, jolla on "arvosana biologiasta" ja "monilta
muilta tieteenaloilta", ja hän on "toiminut mm. tutkijana,
opettajana ja vakuutusasiamiehenä".
Tohtori Storyn ansiot biologian alalla eivät oikein vakuuttaneet.
Enemmänkin mieleen tuli tyypillinen amerikkalainen
maallikkosaarnaaja. Story puhui hyvää suomea ja seurakunnissa
hiotut retoriikan taidot näkyivät: hän osasi puhua sekä
vakuuttavasti että viihdyttävästi ja esiintymistä oli mukava
seurata - kunhan ei kiinnittänyt huomiota puheen asiasisältöön.
Samoin Jehovan todistajien kirjassakin käytetään tieteellisiä
tuloksia vain kuorrutuksena tunteisiin vetoavan saarnan päällä.
Tutkittua tietoa tärkeämpää kreationisteille on maallikoiden --
esim. Yhdysvalloissa koulujen opetusohjelmista päättävien
lautakuntien -- vakuuttaminen evoluution pahuudesta ja kreationismin
autuudesta.
Kreationistien suhde tieteeseen on omituisen kaksijakoinen. Sekä
Story että Jehovan todistajat haluavat kiihkeästi saada
tieteellisen hyväksynnän uskomuksilleen, mutta eivät voi hyväksyä
tieteellistä tutkimusta, jolla heidän näkemystensä kelvollisuuden
voisi tutkia. He vetoavat aina tiedemiesten auktoriteettiin, jos
jonkin tutkijan väite sopii evoluutioteorian vastustamiseen. Mutta
aina kun tutkijan näkemys on luomisoppia vastaan tai
evoluutioteoriaa puoltava, he alkavatkin muistuttaa tieteen olleen
ennenkin väärässä ja tiedemiesten olevan ateisteja sekä
haluttomia tutkimaan sellaista, mikä voisi osoittaa uskovaisten
olevan oikeassa. Kakku yritetään näin sekä syödä että säästää.
Kreationistien evoluutioteorian vastustuksesta voi erottaa muutamia
usein toistuvia väitteitä. Seuraava lista ei ole mitenkään
kattava, mutta näistä samoista väitteistä näyttävät sekä
Story että Jehovan todistajat olevan yksimielisiä (vaikka uskoisin
fundamentalistikristittyjen ja Jehovan todistajien pitävän toisiaan
muuten harhaoppisina sielunvihollisen kätyreinä).
-
"Evoluutioteoria on vain teoria".
-
"Evoluutioteoria on vain uskonto".
-
"Evoluutioteoria on ateismia ja siksi vastuussa fasismista, kommunismista ja kaikesta muusta pahasta."
-
"Jos evoluutioteoria on totta, ihminen on vain eläin eikä vastuussa mistään."
-
"Evoluutioteoria on täynnä aukkoja: se ei pysty todistamaan alkuräjähdystä, elämän syntyä eikä eliöiden lajiutumista."
-
"Puuttuvat renkaat osoittavat evoluutioteorian vääräksi: lajeista ei löydy välimuotoja."
-
"Todennäköisyyslaskenta osoittaa evoluutioteorian vääräksi: yksinkertainenkaan solu ei voi syntyä sattumalta."
-
"Mutaatiot ovat harvinaisia ja haitallisia."
-
"Evoluutio rikkoo termodynamiikan toista pääsääntöä: järjestys ei voi spontaanisti lisääntyä."
Tällä sivulle olen koonnut muutamia vastauksia ja kommentteja kreationistien yleisimpiin väitteisiin. Kreationistien väitteiden kumoaminen ei ole kovinkaan vaikeaa. Pelkkä lukiobiologia ei kuitenkaan aivan riitä, sillä oppikirjoissa on harvoin pystytty selittämään tieteellisten teorioiden luonne ja niitä tukevat havainnot tarpeeksi perusteellisesti ja ymmärrettävästi. Varsinkin evoluutioteoria on tässä suhteessa ongelmallinen, sillä kuten Jacques Monod on sanonut, "evoluutioteoria on siitä erikoinen teoria, että kaikki luulevat ymmärtävänsä sen".
"Evoluutioteoria
on vain teoria."
Luonnontieteellisestä teoriasta puhuminen "vain teoriana"
vääristää pahasti koko teorian käsitettä. Arkikielessä teoria
merkitsee jotakin arvauksen ja puutteellisen tiedon välillä olevaa,
mutta luonnontieteissä se on jotakin muuta. Ennen kuin hypoteesi eli
tutkimuksen lähtöoletus pääsee teoriaksi, sitä on testattu hyvin
laajalti. Sen on täytynyt selvitä lukuisista kokeista; sen on
täytynyt selittää olemassa olevat ilmiöt; ja sen on täytynyt
ennustaa oikein ilmiöitä, joita on havaittu vasta myöhemmin. Jos
hypoteesi on selvinnyt näistä testeistä, sitä voidaan pitää
teoriana.
Silti teoria on jatkuvan testauksen kohteena. Periaatteessa milloin
tahansa voi tulla eteen ilmiö, jota teoria ei pysty selittämään
tai sitten kehittyy uusi teoria, joka selittää ilmiöt vielä
paremmin. Teoria on hyvin perusteltu ja testattu selitys. Se ei ole
fakta tai totuus, mutta se on niin lähellä sitä kuin
kulloisellakin tietämyksellä on mahdollista.
Tämän takia luonnontieteissä puhutaan teorioista muidenkin kuin
evoluutioteorian yhteydessä. Jos nimitys "teoria" ei
kelpaa, pitäisi kreationistien vastustaa samalla tarmolla vaikkapa
Einsteinin suhteellisuusteoriaa. Jostakin syystä se ei
kuitenkaan herätä samanlaisia intohimoja (vaikka sen pitäisi:
sehän asettaa valonnopeuden ylärajaksi, jota edes kaikkivaltias ei
voi ylittää).
"Evoluutioteoria on vain uskonto."
On kummallista, että uskovaiset kreationistit halveksivat uskomista
puhumalla "vain" uskonnosta. Vielä kummallisempaa on
väittää tieteellistä teoriaa uskonnoksi. Tietääkseni
evoluutioteorian hyväksyminen ei edellytä uskomista ilman
todisteita eikä siinä tarvita minkään tai kenenkään
korkeammaksi voimaksi katsottavan palvomista.
Tapa väittää jotakin näkemystä uskonnoksi ei ole pelkästään
kreationistien virhe. Sitä harrastavat monet muutkin uskovaiset
tarkoituksenaan vesittää kaikki uskontokriittiset (todelliset tai
luulotellut) ajatukset "vain uskonnoksi", koska näin
saadaan myös perustellut ja todistetut näkemykset vedettyä ikään
kuin samanarvoisiksi perusteettomien uskomusten kanssa.
Evoluutioteorialla ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa.
Evoluutioteoria muuttuu uusien havaintojen myötä, se on osoitettu
lukemattomin testein paikkansapitäväksi ja jos löydetään
havainto, joka osoittaa sen olevan ristiriidassa todellisuuden
kanssa, niin silloin teoria hylätään ja tilalle kehitetään uusi
ja parempi. Mitään tällaista ei voi kuvitella tapahtuvaksi
uskonnon kohdalla.
"Evoluutioteoria
on ateismia ja siksi syypää fasismiin, kommunismiin ja
kaikenlaiseen muuhun pahaan."
Sama virhe kuin edellisessä kohdassa. Evoluutioteorian väittäminen
ateistiseksi on yhtä järkevää kuin vaikkapa kvanttiteorian
väittäminen oikeistolaiseksi. Luonnontieteelliset teoriat eivät
ole itsessään ideologisesti värittyneitä, vaikka niitä
voidaankin - tavallisesti tosin vasta pahasti vääristeltyinä -
käyttää jonkin maailmankatsomuksen ajamiseen.
Puu kenties tunnetaan hedelmistään, mutta fasismi, sosialismi,
kansallissosialismi tai kommunismi eivät taatusti ole
evoluutioteorian tuotteita. Äärioikeistolaisuuden juuria voidaan
löytää sosiaalidarwinismista eli spencerismistä (kehittelijänsä
Herbert Spencerin mukaan), jolla ei ole darwinismin kanssa
muuta yhteistä kuin osa nimestä. Äärivasemmalla taas
evoluutioteoriaa on pidetty porvarillisena rappiotieteenä, joka esti
näkemästä päämäärähakuisen kehityksen kohti uutta ja parempaa
sosialistista ihmistä.
Sitä paitsi, vähintäänkin yhtä hyvillä perusteilla kristinuskoa
voi väittää syylliseksi ristiretkiin, inkvisitioon,
noitavainoihin, orjakauppaan, luonnonvarojen riistämiseen ja
tuotantoeläinten kärsimyksiin. Kreationistit eivät kumma kyllä
hyväksy tätä yhteyttä.
Jos evoluutioteoria on totta, ihminen on vain eläin eikä
vastuussa mistään."
Evoluutioteorialla on rasitteenaan sosiaalidarwinismin nimissä
harrastettu epäoikeudenmukaisuus, mutta se taas ei ole itse teorian
vika. Tieteellisiä teorioita ei käytetä arvottamaan ihmisten
toimintaa. Eihän kukaan (edes kreationisti) väitä, että ihmisiä
pitäisi heittää alas kerrostalojen katoilta, koska
gravitaatioteoria kertoo kuinka kappaleet käyttäytyvät vapaassa
pudotuksessa.
Jos siis evoluutioteorian mukaan luonnossa vallitsee eloonjäämisen
ja lisääntymisen kilpailu, joka karsii armotta vähemmän
kelvolliset yksilöt, se ei mitenkään tarkoita, että samanlainen
karsinta pitäisi ulottaa myös ihmisyhteisöihin, tai että
tällainen karsinta olisi paras mahdollinen tapa järjestää
yhteiskunta. Jos useimmille eläinlajeille on luonnollista jättää
loukkaantunut lajitoveri kuolemaan, miksi siitä pitäisi tehdä
johtopäätös, että ihmisten olisi tehtävä samoin?
Evoluutioteoria on totta (siinä mielessä kuin tieteelliset teoriat
yleensä ovat totta) ja ihminen on yksi eläinlaji osana luontoa.
Moraali ja etiikka eivät tämän seurauksena silti katoa mihinkään.
Niiden alkuperäksi ei kuitenkaan tarvitse keksiä minkäänlaisia
yliluonnollisia olentoja, vaan kyseessä ovat kulttuurievoluution
tuotteet: moraalittomat ja vastuuttomat yhteisöt hajoavat nopeasti.
Tässä on myös oikeastaan ainoa tapaus, jossa fundamentalistin
tiukka usko ja evoluutioteorian vastustus on hyvästä. Jos
kreationisti ei voi kuvitella uskonsa ulkopuolelta mitään syytä
olla tappamatta ja raiskaamatta, on syytä toivoakin, ettei hän
menetä uskoaan.
"Evoluutioteoria
on täynnä aukkoja: se ei pysty todistamaan alkuräjähdystä,
elämän syntyä eikä eliöiden lajiutumista."
Voi kuulostaa hämmästyttävältä, mutta tämä väite on
suurimmaksi osaksi oikein. Evoluutioteoria ei tosiaankaan pysty
todistamaan alkuräjähdystä eikä elämän syntyä. Tosin sen ei
edes tarvitsekaan todistaa niitä: kummallakaan ei ole mitään
tekemistä teorian kanssa. Alkuräjähdys kuuluu kosmologian ja
astronomian piiriin. Alkusynty eli abiogenesis on evoluutioteorian
kannalta periaatteessa yhdentekevä: elämä voi olla syntynyt
elottomasta aineesta, se voi olla peräisin ulkoavaruudesta tai se
voi olla jonkin jumalolennon aikaansaannosta. Evoluutioteoria on
teoria elämän kehityksestä, ei sen synnystä.
Väitteen loppuosa onkin sitten pelkkää pötyä, sillä
lajiutumista on havaittu lukuisia kertoja. Kuvauksia
aiheesta löytyy esim. Talk.Originsin sivuilta Observed
Instances of Speciation FAQ,
Some
More Observed Speciation Events
sekä 29
Evidences for Macroevolution.
Evoluutioteoriaa parempaa selitystä lajiutumiselle ei ole.
Kreationistitkin hyväksyvät ns. mikroevoluution eli eliöiden
muuntelun. Muu olisikin varsin typerää, kun kasvien ja eläinten
jalostamisen tuomat muutokset ovat selvästi nähtävillä. Sen
sijaan he kiistävät ns. makroevoluution, joka (kreationistista
riippuen) tarkoittaa jonkin lajin muuttumista uudeksi lajiksi tai
uusien rakenteiden syntymistä, tunnetuimpina esimerkkeinä silmä,
siivet ja keuhkot. Todellisuudessa tuo jako on varsin keinotekoinen,
sillä makroevoluutio on kummassakin tapauksessa vain pitkään
jatkunutta mikroevoluutiota.
Ongelma (varsinkin kreationisteille) on se, että lajin määrittely
on varsin vaikeaa. Evoluution näkökulmasta kaikella elämällä on
yhteinen alkuperä ja lajiutumista on tapahtunut koko elämän
historian ajan, joten lajien välisten rajojen sumeus on itsestään
selvää. Kreationisteilla taas on suunnattomia vaikeuksia selittää
vähänkään järkevästi esim. ihmisten ja simpanssien DNA:n
yhteneväisyydet.
"Puuttuvat
renkaat osoittavat evoluutioteorian vääräksi: lajeista ei löydy
välimuotoja."
Tämä on täyttä valhetta, sillä lajiutumisesta on lukuisia
todisteita (esim. Talk.Originsin sivut
Transitional
Vertebrate Fossils FAQ ja
Fossil
Hominids). Kreationistien
halu nähdä puuttuvia renkaita on vain taktiikka päästä
väittämään välimuotojen puutetta: kun kreationistille näyttää
jonkin nykyisen lajin esi-isän fossiilin, hän vaatii välille
välimuotoa. Kun hänelle näytetään välimuoto, hän vaatiikin
seuraavaksi kahta uutta välimuotoa: nythän on olemassa kaksi
aukkoa, yksi esi-isän ja välimuodon sekä toinen välimuodon ja
nykyeliön välillä. Joka kerta kun yhteen aukkoon löydetään
välimuoto, kreationisti saa kaksi uutta aukkoa, johon voi vaatia
uutta välimuotoa. Koska fossiilien muodostuminen on hyvin
harvinainen tapahtuma, kaikkia lajiutumisen vaiheita ei mitenkään
voida löytää. Niinpä kreationisti voi edelleen väittää
evoluutioteoriaa vääräksi puuttuvien renkaiden takia.
Toinen tapaus, jossa kreationistit haluavat lajiutumisen todisteiksi
välimuotoja, on nykyhetkellä tapahtuva lajiutuminen.
Kreationisteille pitäisi olla esim. kala, jolle on kehittymässä
jalat; tai kala, jolle on kehittymässä keuhkot (mutta liejuryömijä
ei jostakin syystä kelpaa); tai hiiri, joka on kehittymässä
lepakoksi, tai lisko, joka on muuttumassa linnuksi ja niin edelleen.
Lajiutumisen pitäisi muka näkyä jonkinlaisena hybridinä eli
välimuotona, jossa on näkyvissä kahden lajin ominaisuuksia.
Meillä ei ole kuitenkaan mitään mahdollisuutta nähdä nykyisten
eliölajien lopputulosta, joten emme voi mitenkään nimetä mitkä
nykyisistä lajeista ovat välimuotoja. Lisäksi esim. liskon
muuttuminen linnuksi on varsin hankalaa, sillä nykyliskojen
kehityksen esteenä kohti lentokykyä on nykyiset linnut: ne ovat jo
täyttäneet kaikki ne ekologiset lokerot, joihin lentävän liskon
pitäisi päästä.
Tökeröimmillään kreationisti saattaa vaatia välimuodoksi jotakin
nykyistä eliötä, jolla on puolinainen ja toimintakyvytön elin -
puolikas siipi, vajaa jalka, silmämuna ilman verkkokalvoa jne.
Evoluutioteoria ei tietenkään edellytä tällaisten olemassaoloa,
päinvastoin.
Välimuotoja on olemassa paljonkin, niin fossiileina (esim.
liskolintu, jalallinen valas) kuin nykyisinä lajeina, mutta ne eivät
vain satu noudattamaan kreationistien mielihaluja. Periaatteessa
jokainen laji, joka ei kuole sukupuuttoon, on mahdollinen välimuoto
ja voimme vain arvailla, minkälaisia lajeja niistä joskus tulee.
Jos hyvin käy ja ihmiskunta selviää tiedettä harrastavana
kulttuurina muutama miljoona vuotta eteenpäin, meillä saattaisi
olla silloin täydellinen sarja välimuotoja nykyisestä maalle
munivasta pingviinistä täysin vedessä elämiseen sopeutuneeseen
tulevaisuuden pingviiniin. (Tämä ja monia muita mielenkiintoisia
ajatusleikkejä löytyy Dougal Dixonin kirjasta "Ihmisen
jälkeen - tulevaisuuden eläinkunta".)
"Todennäköisyyslaskenta
osoittaa evoluutioteorian vääräksi: yksinkertainenkaan solu ei voi
syntyä sattumalta."
Tämä on eräs yleisimpiä kreationistiväitteitä. Alkuosa
väitteestä on puutaheinää, mutta loppuosa on aivan totta.
Evoluutioteoria ei väitä solujen syntyneen sattumalta: solujen
syntyyn johtavat muutokset voivat olla satunnaisia, mutta evoluutiota
ohjaava luonnonvalinta ei ole. Verrataanpa luonnonvalintaa
nopanheittoon 50000 nopalla ja solun syntymää 50000 kuutoseen.
Olisi tosiaankin hämmästyttävää, jos yhdellä 50000 nopan
heitolla tulisi samalla kertaa kaikilla kuutonen.
Mutta luonto ja luonnonvalinta ei toimi näin. Jos kuutosten saaminen
tarkoittaa parempaa selviytymistä, niin silloin yhdellä heitolla
saadut kuutoset - niiden määrästä riippumatta - otetaan talteen.
Seuraava heitto on ikään kuin seuraava sukupolvi ja sen vuorolla
heitetään jäljelle jääviä noppia, joista otetaan kuutoset - eli
luonnonvalinnan paineessa menestystä tuovat tekijät - jälleen
talteen. Näin jatketaan, kunnes kaikki 50000 noppaa ovat kuutosia.
Aikaa tähän prosessiin on mennyt varsin vähän, korkeintaan
muutama sata sukupolvea.
Tietysti tämä esimerkki on huono monestakin syystä: valitsijana on
tietoinen toimija ja valintaperuste on täysin mielivaltainen. Mutta
omalla tavallaan se kuvaa yhtä luonnonvalinnan ja evoluution tärkeää
seikkaa, nimittäin kasautuvaa valintaa. Olipa kyseessä alkumeren
alkeellinen RNA-kopioituja tai nykyaikainen monisoluinen
aitotumallinen eläin, kummassakaan tapauksessa seuraava sukupolvi ei
lähde puhtaalta pöydältä, vaan se on perinyt edeltäjiltään
selviytymistä ja lisääntymistä edesauttavia ominaisuuksia.
Kreationistit siteeraavat innokkaasti lentävää lausetta, jonka
mukaan "elollisen solun syntyminen sattumalta vastaa sitä, että
pyörremyrsky romuvarastoon iskiessään kokoaisi sattumalta
toimintakuntoisen jumbojetin". Tämähän on aivan totta, sillä
tällaisen sattuman todennäköisyys on niin käsittämättömän
pieni, että tapahtumaa voi sanoa mahdottomaksi. Valitettavasti vain
kreationistien kannalta tämä argumentti menee pahasti huti.
Evoluutioteoria ei edellytä tällaista sattumaa.
"Mutaatiot
ovat harvinaisia ja haitallisia."
Tavallisesti mutaatiosta tulee mieleen kaksipäiset vasikat tai
viisijalkaiset koirat, mutta biologiassa mutaatiolla tarkoitetaan
huomattavasti hienovaraisempiakin muutoksia. Periaatteessa pelkästään
yhden geenin sisällä tapahtunut muutos on jo mutaatio. Välttämättä
sillä ei ole minkäänlaisia vaikutuksia eliön ulkoasuun, mutta
silti se on mutaatio.
Mutaatiot ovat toki harvinaisia ja varsin moni niistä on haitallinen
tai neutraali. Hyödyllisiä mutaatioita on vähän. Mutta
luonnonvalinnan takia vähäkin riittää: hyödylliset eli hengissä
selviämistä ja lisääntymistä edesauttavat muutokset kasautuvat
ja leviävät populaatiossa nopeasti.
"Evoluutio
rikkoo termodynamiikan toista pääsääntöä: järjestys ei voi
spontaanisti lisääntyä."
Kreationistit ovat innokkaasti propagoineet tätä väitettä
unohtaen samalla aktiivisesti sen tosiasian, että toinen pääsääntö
koskee eristettyjä järjestelmiä. Niissä entropia kasvaa
eli järjestys vähenee vääjäämättä. Mutta maapallo ei ole
eristetty järjestelmä, sillä se saa ulkopuolista energiaa
auringosta. Näin ollen järjestys maapallolla voi kasvaa auringon
järjestyksen vähenemisen kustannuksella.
Tämä on tyypillinen esimerkki siitä tieteellisen tiedon
vääristelystä, jota kreationistit harrastavat. Juuri tällaisen
myyräntyön takia on mielestäni tarpeellista kritisoida
kreationisteja ja vastustaa heidän pyrkimyksiään.
Yleensä ottaen evoluutioteorian puolustaminen kreationisteja vastaan on turhaa. Evoluutioteoria on kestänyt paljon pahemman hyökkäyksen, nimittäin tieteen itsensä tekemän testaamisen, joka ankaruudessaan ja yksityiskohtaisuudessaan on aivan toista luokkaa kuin muutamien kiihkoilijoiden propaganda.
Koska evoluutioteoria on osoittanut toimivuutensa, on ennemmin syytä
kohdistaa sama objektiivinen, kriittinen ja tehtyihin havaintoihin
pohjautuva tarkastelu kreationismiin. Jos kreationistit haluavat oman
"teoriansa" evoluutioteorian korvaajaksi, sen on syytä
selvitä samoista testeistä. Näin ollen kreationismin on pystyttävä
antamaan selitys (ja mieluummin parempi sellainen) kaikkiin niihin
ilmiöihin, joita nykyään selitetään evoluutioteorialla.
Kreationismin on myös osoitettava käyttökelpoisuutensa uusien
tutkimusten pohjana ja sen on tehtävä ennusteita, jotka voidaan
varmistaa. Lisäksi sen on oltava falsifioitavissa: sen on
määriteltävä ne edellytykset, joiden mahdollisesti täyttyessä
se osoittautuu virheelliseksi.
Seuraavassa on vain pieni näyte niistä kysymyksistä, joihin
kreationistien täytyisi pystyä vastaamaan antamalla havaintoihin
sopivia ja tieteellisesti kestäviä selityksiä:
Miten luominen näkyy maailmassa?
Tähän ei riitä perinteinen huuli pyöreänä ihmettely kukkien
kauneudesta ja eliölajien symbiooseista. Kun evoluutioteoria on
osoittanut, että luonnon ihmeellisyydet voidaan selittää ilman
tietoisen suunnittelijan väliintuloa, pitäisi kreationismin tarjota
tieteelliset todisteet juuri tällaisen väliintulon osoittamiseksi.
Mitä ne ovat? Missä ne näkyvät? Millä perusteella niiden voidaan
todeta tukevan luomista?
Milloin maapallo on luotu?
Kreationistien nykyisissä arvioissa on suurimmillaan
750000-kertainen heitto. Young Earth -kreationistit pitävät
maapallon ikänä 6000-10000 vuotta; Old Earth -kreationisteilta
löytyy näkemyksiä miljoonasta vuodesta nykytieteen 4,5 miljardiin
vuoteen. Näin perustavaa laatua olevassa kysymyksessä ei näin
suurta eroa voi hyväksyä. Mitkä ovat YE-kreationistien
tieteelliset perusteet Maan nuorelle iälle?
Milloin elämä on luotu?
Fossiileja on ajoitettu jopa 3,5 miljardin vuoden ikäisiksi. Miten
YE- ja Young Life -kreationistit selittävät toisiaan tukevien ja
nykyfysiikan mukaisten ajoitusmenetelmien väärässä olon?
Miksi fossiileja ei löydy vääristä kerrostumista?
Jos kaikki elävät olennot on luotu kerralla, miten kreationistit
selittävät sen, ettei yhtään ihmisfossiilia ole löydetty yli
viisi miljoonaa vuotta vanhoista maakerroksista? Miksei yhtään
dinosauruksen tai nisäkkään fossiilia ole löydetty samalta ajalta
trilobiittien kanssa?
Miksi raamatullisesta tulvasta ei löydy mitään merkkiä?
Kreationistien vakioselitys edelliseen kysymykseen
fossiilikerroksista on Raamatun mainitsema tulva, joka järjesti
fossiilit siistiin järjestykseen: isot ja tyhmät dinosaurukset
alimmiksi, sitten fiksummat nisäkkäät (jotka kaiketi osasivat
paeta korkeammille paikoille) ja lopuksi ihmiset, jotka ilmeisesti
pystyivät pysymään pinnalla pitempään kuin eläimet.
Valitettavasti luonnosta ei löydy mitään merkkiä maailman- tai
edes maanlaajuisesta tulvasta. Lisäksi tulva herättää monia
avoimia kysymyksiä: Mistä vesi tuli? Mihin se meni? Miksi tulva
tappoi vesieläimistä vain ne saurus- ja liskolajit, jotka ovat
nykyään sukupuuttoon kuolleita? Miten makean veden kalat selvisivät
tulvan aiheuttamasta vesien sekoittumisesta? Miten kasvien siemenet
selvisivät vuoden suolavedessä?... ja niin edelleen; enkä viitsi
edes mainita ongelmia, joita eläinten ylläpito arkissa olisi
aiheuttanut.
Miksi eri lajeilla on niin paljon yhteisiä piirteitä DNA:sta
alkaen?
Jos eläin- ja kasvikunnan lajit on luotu erikseen, miksi niistä
voidaan rakentaa sukupuita osoittamaan yhteisiä esi-isiä? Miksi
maapallolta ei löydy yhtään sellaista eliötä, jota ei mitenkään
voisi selittää ilman erillistä luomista?
Miten kreationismi selittää eliöiden sopeutumisen uusiin
oloihin?
Kreationistien lempiväitteitä on, että informaatiota ei synny
satunnaisesti eikä tyhjästä. Miten kreationismi selittää
bakteerien antibioottiresistenssin kehittymisen?
Miten kreationismi selittää lajiutumisen mahdottomuuden?
Kreationistit väittävät, että mikroevoluutiota -- lajin sisäisiä
muutoksia, esim. jalostuksessa -- tapahtuu, mutta makroevoluutio
(lajiutuminen tai uusien rakenteiden syntyminen) on mahdotonta. Mikä
mekanismi eliöissä estää makroevoluution? Miten geeniperimä
säilyttää tiedon siitä, milloin se on muuttunut tarpeeksi ja
saavuttanut rajan, jota se ei voi ylittää?
Miten kreationismin voisi falsifioida?
Evoluutioteorian voi falsifioida helposti. Siihen riittää esim.
fossiililöytö, joka osoittaa dinosaurusten ja ihmisten eläneen
samaan aikaan tai lamarckistinen hankittujen ominaisuuksien
periytyminen.
Jos kreationismi halutaan tieteelliseksi teoriaksi, sen
selitysvoimaksi ei riitä pelkkä "goddidit". Jumalalla
voidaan selittää aivan kaikki, jolloin se ei selitäkään enää
mitään. Kuinka siis falsifioida kreationismi? Mitä havaintoja
luonnosta voisi tehdä, että luoja ja luominen osoittautuisi niiden
perusteella mahdottomaksi?
Miksi maailma näyttää siltä, että se on kehittynyt
evoluutioteorian mukaisella tavalla?
Viimeisin muttei vähäisin kysymys: jos maailma on luotu, miksi
kaikki eliöt näyttävät silti kehittyneen evoluution tuotteina?
Jos kreationistien väitteet pitävät paikkansa, miksi kuitenkin
evoluutioteoria pystyy selittämään elämän monimuotoisuuden
kreationismia paremmin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti