Mikä
teki ihmisen?
TEKSTI:
Helena Telkänranta
Miksi
ihmisen esivanhemmat kehittyivät eri suuntaan kuin
muut
ihmisapinalajit? Esittelemme seitsemän vahvoilla olevaa
ja
kolme aikansa elänyttä käsitystä.
Biologisesti
ihminen ei ole omaa kastiaan vaan yksi ihmisapinalaji. – Ihmisen ja
simpanssin geneettinen ero on yhtä pieni kuin monien sellaisten
lähisukuisten eläinlajien, jotka risteytyvät keskenään
luonnossa, muistuttaa evoluutiohistoriamme suomalaisiin
asiantuntijoihin kuuluva biologi ja tietokirjailija Juha
Valste.
Hän on selvittänyt taustaamme kirjoissaan, joista tuorein on vuonna
2004 ilmestynyt Apinasta ihmiseksi.
Yksittäinen
ihminen ja simpanssi eivät biologisesti paljon poikkea toisistaan,
mutta lajimme valttina on kyky kerrostaa uusia opittuja asioita
edellisten sukupolvien oppien jatkoksi. Tätä ratkaisevinta
ominaisuuttamme nimitetään kumulatiiviseksi eli kasautuvaksi
kulttuurievoluutioksi. Ihminen on esimerkiksi käynyt Kuussa, mutta
sellaista yksilöä ei taida olla, joka saisi reissatuksi sinne omin
nokkineen, ilman aiem-pien polvien ja oman aikansa spesialistien
tietoja ja taitoja.
Mutta
mikä sysäsi lajimme polulle, jolla kulttuuria alkoi karttua?
–
Mitään
yhtä vallankumouksellista syytä ei ole ollut, vaikka monet teoriat
ovatkin pyrkineet sellaista esittämään, Valste sanoo. – Kyse oli
useiden tekijöiden vaikutuksesta ihmisen evoluutioon. Sattumankin
vaikutus oli suuri.
1
Pystyasennosta se lähti
Yhtenä
ihmisen evoluution taustatekijänä pidetään käsien vapautta:
koska niillä ei kävellä, niillä voi helposti kantaa ja rakennella
kaikenlaista. Nykykäsityksen mukaan pystyasento saattaa olla jopa
vanhempi kuin ihmisen koko kehityslinja.
Paljon
toistetussa piirroksessa ihmisen evoluutio esitetään jonona, jonka
alussa on rystysillään kävelevä apina, keskellä kumaraisia
välimuotoja ja kärjessä ryhdikäs nykyihminen. Sääli vain, ettei
tämä tehokas kuva vastaa todellisuutta.
Jo
pitkään on fossiilien rakenteen ja kivettyneiden jalanjälkien
perusteella tiedetty, että varhaisetkin ihmisen kehityslinjan lajit
kävelivät pystyssä. Uudet löydöt ovat hivuttaneet
kaksijalkaisuuden rajaa yhä taemmaksi.
Fossiilien
perusteella on mahdollista, että jo ihmisen, simpanssin ja gorillan
yhteinen kantamuoto oli pystyasentoinen. Viime vuonna julkaistiin
tutkimus, jonka mukaan kuuden miljoonan vuoden takaisen hominidin
Orrorin tugenensiksen kivettyneen reisiluun ihmismäinen muoto
viittaa pystyasentoon. Ehkä simpanssit ja gorillat ovat siirtyneet
pystykävelystä rystykävelyyn vasta sen jälkeen, kun niiden
kehityslinja erkani ihmisten kehityslinjasta noin 6–7 miljoonaa
vuotta sitten. (Ks. nettiuutinen 4. syyskuuta 2004: Kahdelle jalalle
6 miljoonaa vuotta sitten, www.tiede.fi/uutiset)
2
Aivot kasvoivat, kun purenta heikkeni?
Isot,
älykkäät aivot ovat olleet ihmisen valttikortti, mutta missä
evoluution vaiheessa ihmislapsen kallo alkoi kasvaa syntymän jälkeen
niin paljon? Eräs viime vuonna ihmisen ja simpanssin geeneistä
löydetty ero saattaa selittää asian.
Kun
ihmisen esivanhemmat olivat jo joitakin miljoonia vuosia eläneet
erillään simpanssien ja gorillojen esivanhemmista, johonkin
ihmispopulaatioon syntyi hyödyllisellä tavalla epämuodostunut
lapsi.
Kaksi
ja puoli miljoonaa vuotta sitten nimittäin tapahtui ihmisen
lihasproteiinin myosiinin geenissä mutaatio, jonka vaikutuksesta
leuka ja purulihakset jäivät paljon aiempaa pienemmiksi ja
heikommiksi. Ehkä vastaavia mutaatioita oli esiintynyt aiemminkin,
mutta tämä sattui syntymään sopivalla aikakaudella. Silloin
ihmisillä oli jo kivityökaluja, joiden ansiosta ei tarvinnut
pureskella niin paljon. Siksi surkastuneellakin leualla pärjäsi.
Outo
ilmestys oli jonkun silmissä sovelias lisääntymiskumppani, joten
jälkikasvua siunaantui ja mutaatio periytyi uusille polville.
Mutaation tunnistaneiden tutkijoiden mukaan purulihasten
surkastuneisuus avasi mahdollisuuden myöhempien sukupolvien aivojen
kasvuun. Juuri noihin aikoihin aivot alkoivatkin fossiilien
perusteella isontua. (Ks. nettiuuttinen 26. maaliskuuta 2004:
Vaihdettiin leuat aivoihin, www.tiede.fi/uutiset)
Aiemmin
ei ollut varaa siihen, että vastasyntyneen kallon osat olisivat
olleet vain löyhästi sidoksissa toisiinsa; vahvojen purulihasten
liikkeet olisivat voineet vaurioittaa sellaista kalloa.
Kallofossiileista päätellen varhaisten kantamuotojemme muskelit
nimittäin ulottuivat simpanssimaisesti kallon laelle asti, kun ne
nykyihmisellä yltävät vain ohimoille. Purulihasten surkastuminen
ehkä mahdollisti sen, että aivot voivat kasvaa syntymän
jälkeenkin.
Myosiinimutaation
vaikutus ihmisen kehitykseen on houkutteleva hypoteesi mutta ei aivan
kiistaton. Valste huomauttaa, että leuan sirontumiseen viittaavaa
litteänaamaisuutta näkyy jo Kenyanthropus platyops -lajilla, joka
eli yli miljoona vuotta ennen mutaation ilmestymistä. Vasta
tulevaisuuden tutkimukset voivat ratkaista, päätyykö
myosiinihypoteesi kaapin päälle vai roskakoriin.
3
Kori ja kirves mullistivat elämän
Hammasfossiilien
kulumajäljistä näkyy, että kautta lähes koko esihistorian kasvit
olivat ihmisten pääravintoa. Tämän perusteella esivanhempiemme
ravitsemus perustui enimmäkseen keräilytalouteen.
Usein
ajatellaan, että käsien vapautuminen oli evoluutiossamme ratkaiseva
muutos, mutta eihän käsissä niin kovin paljon kanna. Keräily
tehostuu huomattavasti, jos retkiltä saa tuotua suurempiakin jyvä-
ja pähkinämääriä kuin kaksi kourallista. Siksi kori oli aivan
keskeisen tärkeä keksintö ihmisen kehityksessä.
Yksi
keksintö johtaa toiseen. Kun punomisen taito kerran oli opittu,
sille avautui lukuisia käyttömahdollisuuksia kalanpyydysten teosta
aina hienoimpiin tekstiileihin.
Valste
nostaa esiin toisen ratkaisevan keksinnön. – Kiviesineiden
valmistaminen mahdollisti ravinnon tehokkaamman käytön,
puolustautumisen pedoilta ja myöhemmin myös vaatteiden ja asumusten
valmistamisen – kaikki tämä edisti myös kätevyyden ja
kognitiivisten taitojen kehittymistä.
–
Vanhimmat
tunnetut kiviesineet ovat 2,6 miljoonaa vuotta vanhoja, Valste
kertoo. – Ensimmäinen tunnettu kiviesineitä tekevä laji oli
nokkela-apinaihminen, Australopithecus garhi.
Uusien
kiviesinemallien kehittämisessä esi-isämme eivät turhia
hötkyilleet. Ensimmäisten runsaan miljoonan vuoden ajan esineiden
muoto pysyi jokseenkin muuttumattomana Olduvain kulttuurina. Vasta
pystyihminen (Homo erectus) kehitti seuraavan sukupolven kiviesineet,
Le Moustier᾽n kulttuurin, joka alkoi 1,2–1,4 miljoonaa vuotta
sitten. – Tätäkin kulttuuria kesti miljoona vuotta, minä aikana
kehitys oli hyvin pientä, Valste huomauttaa.
Ihmisten
käyttämät kiviesineet olivat melko samanlaisia kautta Afrikan ja
Aasian. – Ilmeisesti ihmiset ja ajatukset liikkuivat laajalti,
vaikkei varsinaista kaupankäyntiä vielä ollut, Valste arvelee.
Ihmisten varhainen esinekulttuuri oli siis erilaista kuin
nykysimpanssien, joiden työkalukulttuurit ovat paikallisia, eri
alueilla hyvin erilaisia.
Ihmisten
kulttuuri levisi jopa yli lajirajojen. Olduvain kulttuurin tietämys
esineiden valmistuksesta siirtyi käteväapinaihmisiltä
(Australopithecus habilis) pystyihmisille. Myöhemmin omakin lajimme
osallistui kulttuurivaihtoon: Valste kertoo Ranskasta löydetyn
jäänteitä neandertalilaisyhteisöistä (Homo neanderthalensis),
jotka olivat poikkeuksellisesti omaksuneet osia omien esi-isiemme eli
cromagnoninihmisten (Homo sapiens) silloisesta kulttuurista.
4
Puhe kehittyi vähitellen
Meidän
mediayhteiskunnan kasvattien on vaikea kuvitella, millaista ihmisen
elämä olisi ilman puhuttuja ja kirjoitettuja symbolikieliä. Kielen
esimuotoja kuitenkin esiintyy muualla eläinkunnassa. – Joillakin
linnuilla on pitkälle meneviä opittuja kommunikaatiojärjestelmiä,
samoin monilla nisäkkäillä, etenkin kädellisillä, ja kaikkein
eniten ihmisapinoilla, Valste kuvailee. – Tuntuisi loogiselta, että
myös ihmisen kehityksessä kommunikaatio on parantunut vähitellen.
Varsinaisen
puheen syntyaikaa arvioitaessa on kiinnitetty paljon huomiota
fossiilien suuontelon rakenteeseen. Myöhäisillä
Australopithecuksilla se oli jo samankaltainen kuin meillä. Valste
huomauttaa, ettei tämän perusteella kuitenkaan voi määritellä
symboliviestinnän alkurajaa. – Tällaiseen viestintään pystyy
toisenlaisillakin äänielimillä kuin meillä ja myös kokonaan
ilman äänielimiä, kuten näemme kuulovammaisista ihmisistä ja
myös viittomia oppineista ihmisapinoista.
–
Kielen
olemassaolosta voi sen sijaan päätellä jotain siitä, kuinka
mutkikkaisiin puuhiin esimerkiksi heidelberginihmiset
leiripaikoillaan kykenivät, Valste huomauttaa. – Voi ajatella,
että tietynlaisten leirien pystyttäminen oli mahdollista vasta, kun
ihminen pystyi sanomaan toiselle, että lyö nyt siihen se kiila.
–
Ainakin
kuvia tuottavalla ihmisellä lienee ollut sellainen hahmotuskyky,
että hänen voi olettaa käyttäneen symbolikieltä myös puheessa,
Valste pohtii. – Vanhimmat varsinaiset kuvat, Australiasta löydetyt
noin 50000 vuoden ikäiset piirrokset, ovat oman lajimme eli
nykyihmisen tekemiä.
5
Kulttuurin kehitys kiihtyi myöhään
Ihmisen
erikoisin piirre, kasautuva eli kumulatiivinen kulttuurievoluutio,
sai vaatimattoman alkunsa jo muutama miljoona vuotta sitten. Sitä
oli ilmeisesti jo Australopithecuksilla,
siis jo ennen kuin alkoi aivojen nopea kasvu, joka ei olisi ollut
todennäköistä missään muussa ympäristössä kuin juuri
kumulatiivisessa kulttuurievoluu-tiossa. Aivot kuluttavat paljon
energiaa, ja isompien aivojen kasvattaminen on mielekästä vain, jos
sillä saavutetaan jokin mittava etu.
Eri
populaatioiden välisiä kulttuurieroja esiintyy jossain muodossa jo
simpansseilla. Ihmisilläkin kulttuuri oli alussa vaatimatonta ja
kehittyi pitkän ajan kuluessa hyvin hitaasti.
Myös
muualta eläinmaailmasta tunnetaan monia esimerkkejä taidoista ja
tavoista, jotka siirtyvät opittuina sukupolvelta toiselle, ja uusia
löytyy edelleen. Jotkin kapusiiniapinat särkevät pähkinöitä
kivellä alasinkiven päällä. Eräs japaninmakakien yhteisö on
ottanut tavakseen pestä hiekkaiset ruoat vedessä.
Uudenkaledonianvarikset
käyttävät oksia työkaluinaan eri tavoin sen mukaan, mitä ne ovat
itse poikasena vanhemmiltaan oppineet. (Ks. myös Eläimetkin oppivat
oival-taen, Tiede 1/05, s. 34–40.) On todennäköistä, että
kulttuurin alkeet ovat värittäneet jo ihmisen ja simpanssin
yhteisen kantamuodon elämää.
–
Suuri
muutos ihmisessä tapahtui ilmeisesti siinä vaiheessa, kun
pystyihminen, heidelberginihminen ja myöhemmin cromagnoninihminen
kehittivät kommunikaatiota ja sosiaalista kanssakäymistä, Valste
sanoo. Tällöin puhutaan ajasta noin 100000 tai 200000 vuotta
sitten.
–
Ihmisen
erikoisuus ja erilaisuus on kuitenkin selvästi vielä myöhempien
aikojen tuote, Valste toteaa. – Maanviljely ja karjanhoito alkoivat
alle 10000 vuotta sitten, joten koko nykyinen kulttuurimme ja
tapamme elää on syntynyt tavattoman lyhyessä ajassa.
6
Kehittynein onkin primitiivinen
Ihminen
on perinteisesti pitänyt itseään luomakunnan kruununa, kaikkein
pisimmälle kehittyneenä eläinlajina. Enää biologit eivät
ajattele näin. Nykyisen elämäntapamme syntyminen on ollut
mahdollista vain siksi, että olemme tosi-asiassa melko alkukantainen
laji.
Ihminen
on hyvä esimerkki perusnisäkkäästä, joka aivojaan lukuun
ottamatta ei ole kehittynyt mihinkään erikoistuneeseen suuntaan.
Olemme yhä viisivarpainen kaikkiruokainen laji – ilman
yksivarpaisille hevosille kehittynyttä tuulennopeaa laukkaa, ilman
pitkäkielisen muurahaiskarhun omintakeisia ruokailutapoja.
Puhumattakaan märehtijöiden tehokkaasta ruoansulatusjärjestelmästä
taikka lepakoiden tai delfiinien erikoispiirteistä.
Myös
lähimpiin sukulaisiin verrattuna ihminen on monessa suhteessa
primitiivinen. Gorilla on erikoistunut lehtien syöntiin ja
kehittänyt siihen soveltuvat teräväsärmäiset poskihampaat.
Ihminen on puolestaan säilyttänyt erikoistumattomuutensa ansiosta
kykyjä, joilla menestyy monissa oloissa, kuten kaikkiruokaisuuden.
Primitiivisyys
on ilman muuta yksi ihmisen valtti. Erikoistuminen kannattaa usein,
mutta laji voi myös joutua maksamaan erikoistumisestaan kovan
hinnan, jos olot muuttuvat.
7
Sattuma pelasti sukupuutolta
–
Ihmisen
esihistoriaa pohdittaessa on muistettava, että katsomme tapahtunutta
asiaa, Valste huomauttaa. – Olemme tässä ja haemme tilanteelle
selityksiä menneisyydestä. Meillä on taipumus etsiä sellaisia
selityksiä, joissa menneisyys väistämättä johtaa nimenomaan
nykyisyyteen.
Evoluutio
ei kuitenkaan ole pyrkinyt saamaan aikaan ihmistä. – Se, että
olemme olemassa ja että olemme sellaisia kuin olemme, on hyvin
pitkälti sattuman tulosta, Valste korostaa.
Vielä
40 000 vuotta sitten eli ilmeisesti ainakin neljä ihmislajia:
nykyihminen, pystyihminen, neandertalilainen ja Indonesiasta
hiljattain löydetty floresinihminen. Niistä kolme kuoli pian sen
jälkeen sukupuuttoon, ja vain nykyihminen jäi jäljelle. Sen
jälkeenkään tie tähtiin ei vielä ollut valmiiksi viitoitettu. –
Ihmisväestöt ovat välillä olleet niin pieniä, että yksi
tulivuoren räjähdys olisi voinut lopettaa koko hienon kehityksen,
Valste tokaisee.
Valste
muistuttaa, että ihmispopulaatioiden pullonkaulat ovat voimistaneet
sattuman vaikutusta kehitykseemme. Kun populaatio kutistuu pieneksi,
on osaksi sattumaa, mitkä aiem-pien sukupolvien geenit ovat siinä
enää edustettuina. Kun populaatio taas kasvaa, siinä on jäljellä
vain nämä geenit. – Emme siis tiedä, missä määrin nykyihminen
on sattuman ja missä määrin luonnonvalinnan lapsi.
3
turhaa tiirikkaa
Ihmisen
evoluution tutkimus on nopeasti etenevä ala.
Uudet
löydöt mullistavat käsityksiä tavan takaa. Se, mitä olet
koulussa
oppinut, ei välttämättä enää pidä paikkaansa.
1
“Suuri metsästäjä” söikin mitä sai
Joskus
ajateltiin, että ihmisen keskeiset ominaisuudet syntyivät miesten
metsästysryhmissä. Fossiiliaineistosta ei kuitenkaan löydy tukea
sille, että metsästys olisi oleellisesti vaikuttanut ihmisen
kehitykseen.
Koko
teoria esi-isästämme “tappaja-apinana“ perustui Afrikan
kalkkikiviluolista löydettyihin apinaihmisen ja eläinten luihin,
jotka – kuten myöhemmin osoittautui – olivatkin kaikki peräisin
leopardin ja hyeenan tappamista apinaihmisistä ja eläimistä.
Hampaanjäljet siis romahduttivat teorian, mutta monien mielessä jäi
yhä elämään kuva esi-isästämme suurena metsästäjänä.
Metsästyksen
tärkeyttä on perusteltu myös sillä, että kookkaampien aivojen
rakentuminen ja ylläpito vaati proteiinipitoisempaa ruokavaliota.
Valste kuitenkin huomauttaa, ettei ruoan ole tarvinnut olla
nimenomaan lihaa. Kun keruuvälineet kehittyivät, tehostui
huomattavasti myös sellaisten proteiinilähteiden kuin pähkinöiden,
simpukoiden ja äyriäisten saanti.
–
Varhainen
ihminen söi mitä sai, Valste toteaa. – Keräilemällä on
helpointa saada ravintoa varmasti. Metsästäjien riista lienee
käsittänyt enimmäkseen pikkunisäkkäitä ja muita pieniä
eläimiä.
Jos
esi-isämme olisivat olleet yksipuolisia suurriistan metsästäjiä,
emme ilmeisesti olisi kehittyneet sellaiselle asteelle, että
tekisimme ja lukisimme tällaista lehteä. Juuri kaikkiruokaisuuden
ja kumulatiivisen kulttuurievoluution yhdistelmä on ihmisen huiman
kehityksen keskeisimpiä syitä.
2
“Vesiapinasta“ ei ole todisteita
Vesiapinateoriaksi
sanotaan olettamusta, jonka mukaan ihminen olisi jossain vaiheessa
ollut osaksi vesieläin. Tällä on pyritty selittämään muun
muassa karvattomuuttamme ja ihonalaista rasvakerrostamme. Meribiologi
Alister
Hardy
esitti ajatuksen 1960-luvulla, ja kirjailija Elaine
Morgan
teki sitä tunnetuksi 1980-luvulla.
Valste
korostaa, ettei vesiapinateoriaa tue yksikään fossiililöytö tai
muu todiste. Siksi kukaan ihmisen evoluution varsinainen tutkija ei
ole ottanut tätä teoriaa vakavasti. – Vesiapinateoriassa
aliarvioidaan pahasti aika, joka sen olettamiin suuriin
evolutiivisiin muutoksiin todellisuudessa menisi, hän huomauttaa. –
Lisäksi kaikki ihmisen ominaisuudet, jotka teoria selittää
sopeutumisella veteen, voidaan selittää muullakin tapaa.
Voisi
sanoa, että vesiapinateoria on kyllä ihan kiva mutta tieteen
kannalta täysin turha.
Valste
näkee teoriassa kuitenkin yhden hyvän puolen. – Se kiinnittää
huomiota siihen, että elinympäristönä ranta on ollut varmasti
ihmiselle tärkeä, vaikka usein puhutaankin vain savanneista ja
metsistä, hän muistuttaa. Punontatekniikan ja muiden taitojen
kehittyessä ihminen pystyi yhä paremmin pyydystämään rapuja ja
muita äyriäisiä. Myös kalastuksesta tuli monille ihmisyhteisöille
tärkeä ravinnonlähde.
3
Emme ole “jääkauden lapsia“
Ajatus
jääkauden vaikutuksesta ihmisen kehitykseen on vanha. Alkuperäinen
ajatus oli, että jääkauden karuissa oloissa ihminen karaistui ja
joutui kehittämään työkalukulttuurin. Uudempi versio olettaa,
että kulttuurin kehittänyt laji pystyi mukautumaan ilmaston
muutoksiin paremmin kuin muut.
On
kuitenkin vaikea keksiä mitään uskottavaa mekanismia, jolla
jääkausi olisi voinut vaikuttaa ihmisen kehitykseen. On
muistettava, että evoluutiomme otti ratkaisevat askeleensa lähellä
päiväntasaajaa. Jäätiköitymisvaiheiden aikana ilmasto muuttui
siellä kuivemmaksi, mutta silti siellä ei ollut juuri nykyistä
kuivempaa.
Jääkauden
vaikutusta vastaan puhuu sekin, että tuona kautena apinasukulaisemme
suorastaan kukoistivat. – Ennen kuin nykyihminen parituhatta vuotta
sitten alkoi vakavasti heikentää maapallon oloja, apinoiden kehitys
oli huipussaan, Valste kuvailee. – Jääkauden aikana marakatit,
makakit, Etelä-Amerikan leveänenäapinat ja monet muut
levittäytyivät uusille alueille ja jakautuivat yhä uusiksi
lajeiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti